Monday, November 8, 2010

Gunung Merapi: Fakta Dan Peringatan Buatku




Berita letusan Gunung Merapi di Indonesia yang dinyatakan oleh pakar sebagai yang terburuk untuk sekurang-kurangnya satu abad sememangnya amat menakutkan kita. Setakat ini (6 November) sudah 138 orang terbunuh dan 200,000 orang telah dipaksa meninggalkan kediaman masing-masing. Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudoyono pula telah mengisytiharkan bencana ini sebagai “national disaster”.

Sementara itu, berpuluh-puluh mangsa yang terkorban dilaporkan akan dikebumikan dalam satu kubur besar di Yogyakarta.

Letusan pertama dilaporkan berlaku pada 26 Oktober lalu dan yang menakutkan ialah tekanan gas di dalam gunung tersebut dilaporkan terus meningkat yang mungkin membawa kepada letusan yang lebih besar. Kali terakhir Merapi meletus pada 2006 yang memakan korban seramai 2 orang. Pada 1994 pula mengorbankan 60 orang dan korban paling besar berlaku pada 1930 iaitu seramai 1,300 orang.

Terdapat sebanyak 129 gunung berapi aktif di Indonesia yang berada pada 17,500 buah pulau. Indonesia berada dalam lingkaran apa ntah namanya yang kita belajar dalam geografi sewaktu sekolah menengah dulu dulu tapi dalam Englishnya dipanggil ‘Ring of Fire’.

Utusan Malaysia melaporkan pada hari ini tentang 664 rakyat Malaysia yang dibawa pulang semalam (6 November). Dan pada hari ini (7 November) pula seramai 240 orang akan dibawa pulang. Dan pihak Education Department di Indonesia yang pengarahnya ialah Datuk Dr. Junaidy Abu Bakar meminta kepada ibu bapa yang mempunyai pelajar di Indonesia supaya tidak terlalu bimbang kerana mereka sekarang telah ditempatkan di hotel dan asrama dalam keadaan selamat.



Wajar untuk kita renungi sebenarnya bencana yang melanda sesebuah negara yang walaupun dikatakan oleh pakar bahawa itu adalah fenomena alam semula jadi namun sebagai seorang yang beriman kita perlu meyakini bahawa Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia. Dan Allah menjadikan apa-apa yang berlaku terhadap alam ini sebagai tanda-tanda kekuasaannya dan peringatan kepada hambaNya.

Bahkan negara Malaysia sendiri bukannya kebal daripada bencana alam. Tidak ada jaminan sebenarnya walaupun kita berada di luar lingkaran gunung berapi dan mempunyai banjaran-banjaran yang memasak negara kita daripada gempa bumi. Ingat peristiwa tsunami pada 2004? Dan sebenarnya sudah banyak gegaran kecil yang berlaku di Bukit Tinggi, Pahang. Elok rasanya dikaji balik sukatan pelajaran Geografi bagi mengelak anak-anak kita diberi kegembiraan palsu.

"Bagaikan kiamat. Lebih menyeramkan lagi hanya saya dan rakan yang terselamat," begitulah gambaran yang diberikan oleh seorang pelajar Malaysia di Yogyakarta tentang kejadian letusan dahsyat Gunung Merapi pada malam Jumaat lalu.

Marilah sama-sama kita merenung diri dan bermuhasabah. Tinggalkan dosa-dosa yang kita lakukan. Mohon keampunan. Takutlah kepada bencana Allah yang tidak hanya menimpa orang-orang zalim di kalangan kita sahaja. Wallahua’lam

0 comments: