Wednesday, December 8, 2010

Jadilah 'Tuan' Kerana Merit, Bukannya Kerana Melayu



Assalamualaikum WBT


Ucapan Dato’ Seri Wan Azizah sewaktu merasmikan Kongres PKR baru-baru inimengundang reaksi ramai pihak. Beliau menyeru supaya konsep ketuanan Melayu dihapuskan. Lantas bisinglah media massa negara kita dan mereka akhirnya mendapat idea baru untuk dijadikan bahan berita dek kerana laporan apa yang disebut sebagai 'penyelewengan' dalam pemilihan PKR telah menjadi isu basi.


Ditafsirkan kenyataan itu dengan maksud untuk menghapuskan konsep Raja-Raja Melayu tetapi disanggah kembali bahawa apa yang ingin dibuang itu ialah perasaan ‘ketuanan’ dalam hati orang Melayu supaya mereka tidak merasakan mereka istimewa kerana nama Melayu itu sehinggakan malas berusaha dan mengharap keistimewaan sahaja tetapi mereka mestilah berjaya atas dasar ‘merit’.


Jelas sekali tidak ada apa yang dinamakan membuang Raja-Raja Melayu tetapi membuang perasaan bahawa kita adalah ‘tuan’ kerana kita Melayu. Dalam Islam sekali pun, orang yang paling mulia ialah mereka yang paling kuat ketakwaan kepada Allah.


Akhirnya saya nak memetik ucapan yang selalu diulang-ulang oleh Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Beliau berkata tidak salah kita sayang kepada bangsa sendiri, Melayu ada perasaan sayang pada Melayu, Cina ada perasaan sayang pada Cina. Tetapi yang salah ialah apabila sayang itu dijadikan aqidah perjuangan sehingga mewujudkan asabiah. Wallahua'alam