Sunday, December 5, 2010

Think Big




Assalamualaikum WBT

Semua orang ingin berjaya dalam hidup. Penakrifan kejayaan pula seuatu yang berbeza-beza antara setiap orang. Ada yang merasakan sudah berjaya sekiranya mendapat kerjaya yang baik. Ada yang mendamba kejayaan dengan berusaha membina keluarga yang bahagia. Dan ada yang mengukur kejayaannya dengan bagaimana mereka ingin menjadikan dunia ini lebih baik.

Hendaklah disedari bahawa ingin mencapai kejayaan dalam hidup bukannya mudah. Bukannya sesimple drama korea yang mana konflik paling besar yang dihadapi dalam hidup hanyalah bagaimana hendak mendapatkan cinta orang yang dicintai. Yang kononnya bahagialah hidup itu apabila dia dan pasangannya itu berjaya melepasi rintangan untuk mendirikan rumah tangga sedangkan kalau diikutkan realiti banyak lagi perkara yang akan dihadapi dalam hidup selepas itu.

Sepanjang2 waktu hidup manusia sekarang mungkinlah sekitar 60 tahun sahaja. Dan katakanlah kalau kita sekarang telah berumur 20 tahun, maka kita ada 40 tahun sahaja lagi untuk kita melakukan segala perkara sepanjang kehidupan dunia ini. Dan sudah pastilah kita mengharapkan apa yang kita lakukan itu menjadi bekal yang akan dibawa ke akhirat.

Maka sayang sekali sekiranya kita menghabiskan masa 40 tahun hanya dengan tekun belajar, berkeluarga, berkerjaya dan melakukan ibadah untuk diri sendiri sahaja. Tanpa mempedulikan apa yang berlaku kepada orang lain. Lalu jadilah kita seorang yang hidup untuk diri kita sahaja tanpa berusaha memperbaiki masyarakat, memperbetulkan negara dan mengubah dunia menjadi suatu tempat yang dipenuhi dengan redha Allah.

Sayang betul kalau kehidupan hanya untuk diri sendiri. Fikirkanlah bagaimana untuk melakukan sesuatu yang besar dalam kehidupan kita untuk mengubah negara dan dunia – itulah namanya berjiwa besar.

1 comments:

srikandi ISLAM on February 24, 2011 at 3:51 PM said...

setuju..sangat menarik