Sunday, May 3, 2009

Akhirnya Short Sem Dah Nak Habis!!!


Tatkala saya menerima keputusan EPT (English Placement Test) semasa awal semester satu dahulu, sebenarnya saya agak kecewa kerana ditempatkan pada level 4. Alhamdulillah saya berjaya melepasi APT (Arabic Placement Test) yang menjadikan saya tidak perlu mengambil subjek bahasa Arab. Jadi jadual saya akan menjadi agak ringan. Tetapi bermula dengan level 4 english dan exempted arab membawa maksud saya perlu mengambil semester pendek. Suatu perkara yang saya cuba elakkan sejak belum menjejakkan kaki ke cfs iium lagi.

Mengambil semester pendek menyebabkan saya terpaksa belajar di cfs tatkala kawan-kawan lain bercuti kira-kira dua bulan setengah. Saya cuma mendapat cuti beberapa minggu sahaja. Tambahan pula, tiada elaun disediakan. Terpaksalah saya menyusahkan mak dan ayah bagi menanggung saya walaupun itu perkara yang paling saya benci. Terfikir juga nak berbisnes seperti rakan-rakan lain tetapi minat tu tidak ada (walaupun bagi item cita-cita saya tulis: ahli perniagaan).

Namun demikian, saya yakin mesti ada sebab Allah menetapkan yang demikian. Rukun Iman yang ke-6, percaya bahawa qada' baik dan qada' buruk, sebenarnya baik untuk kita. Terngiang kata-kata seorang senior pada saya, "ambik short sem ni bagus. Untuk akademik bagus, untuk kerja-kerja lain pun bagus".

Lebih kurang begitulah ayat dia. Saya faham apa yang dimaksudkan tetapi agak payah nak menerima hakikat saya terlepas peluang untuk dapat dua bulan cuti. Baru sahaja saya plan nak apply jadi cikgu sekolah rendah time cuti panjang.

Walaubagaimanapun, saya sedar bahawa saya ini bukan jenis orang yang boleh cuti panjang. Mesti ada sahaja aktiviti yang saya nak lakukan. Waktu cuti antara semester 2 dengan short sem yang lebih kurang dua minggu itu pun saya dah rasa cukup boring. Badan dah panas sebab tak ada aktiviti nak dibuat.

Mujurlah saya ada motor SS110 nombor plat TR9987 yang menjadi teman rapat saya. Motor ini dah tua sebenarnya. Sebelum ini dah ada 4 orang yang pakai. Tetapi kalau setakat nak round bandaraya warisan pesisir air macam petik jari je.

Bermula short sem. Walaupun agak frust tapi saya gagahkan jua. Mujur ramai kawan-kawan yang senasib dengan saya. Sepanjang short sem ni, banyak tempat yg saya jelajahi termasuklah negeri sembilan, perak, hulu selangor, iium gombak dan sebagainya. Penjelajahan ini pasti tidak dapat saya rasai sekiranya sekadar duduk di kampung.

Short sem ialah waktu untuk menambah pengetahuan melalui pembacaan buku-buku yang sebelum ini selalu tertangguh dek kerana kesibukan belajar akademik. Kurniaan wireless network kepada warga cfs iium turut menjadi penyeri. Saya yang sebelum ini tidak pernah kenal apa itu blog telah berjaya memajukan diri untuk menjadi blogger yang berjaya.

Perancangan society juga dapat dirancang walaupun terdapat beberapa orang sahabat yang tidak dapat menyertai perancangan tersebut kerana tidak ada short sem. "Tak berapa pandai sampai ada masalah pointer payah, yang terlalu pandai sampai takde short sem pun payah". Ayat ini pernah beberapa kali saya keluarkan kepada kawan-kawan. Merujuk kepada beberapa orang rakan-rakan yang tidak ada short sem.

Alhamdulillah, sekarang ini dah hampir berada di penghujung short sem. Beberapa minggu lagi akan bermula tenure baru. Sebenarnya dala hati saya tidak ada penyesalan sedikitpun kerana mengambil short sem. Banyak hikmah yang diperolehi. Walau apapun yang berlaku, itulah yang terbaik yang Allah takdirkan untuk kita. Kita merancang, Allah merancang, tapi perancangan Allah lah sebaik-baik perancang.

2 comments:

Anonymous said...

short sem ni kdg2 best kdg2 tak best..
masing2 ada pro dan kontra
yg bestnya dlm short sem ni rilek la sikit
blh jalan2
yg tak bestnye bljr mcm gear 5!!
setiap mggu ada kuiz..
hehehhe
anyway
ur blog is getting better
keep it up

Lalala on April 20, 2011 at 3:09 PM said...

setiap minggu ada kuiz ek? tapi nak tanya kenapa rilek pula bukankah masa sikit jadi kena fikir nak master subjek tu dengan cepat?