Friday, May 15, 2009

Politik Malaysia Yang Gila...


Setakat seminggu “puasa” menulis, banyak perkara yang saya terlepas untuk diulas dalam blog ini. Daripada episod peperangan dalam dun perak 7 mei, keputusan mahkamah tinggi 11 mei, hari umno 11 mei, penangguhan keputusan mahkamah 12 mei, menteri besar 21 jam, peluang kenaikan pangkat kepada lebih 170,000 kakitangan sokongan dan yang terbaru kesediaan PM untuk berjumpa pimpinan pakatan berkenaan isu perak. Hem...nampaknya isu perak sekali lagi menjadi perhatian seluruh umat manusia di malaysia.

Adakah politik malaysia sudah gila? Adegan pergaduhan dalam parlimen yang sebelum ini sekadar kita lihat berlaku di parlimen luar negara seperti taiwan, kini berlaku di perak. Negeri yang dua tahun dulu Umno/barisan nasional (UBN) begitu perkasa sekali dan pastinya kita tidak terbayang di minda keadaan sedemikian akan berlaku.

Insiden tendangan adun umno di kelantan tidaklah mengejutkan kerana umum rakyat mengetahui pergolakan negeri kelantan tidak pernah pudar walaupun sekejap. Tembakan rambang polis yang mengenai dua orang awam sewaktu ceramah di terengganu pun tidak mengejutkan sangat dek kerana persaingan sengit UBN dan Pas di negeri ini. Kedah pun kalau berlaku perkara seperti ini, kita sekadar menggeleng kepala tanpa ulasan lanjut sebab tak terkejut. Tetapi bila mana perkara ini berlaku di perak, semua orang jadi ghairah. Dan tak kurang juga ramai yang menyampah.

Kegilaan diteruskan apabila mahkamah tinggi kuala lumpur memutuskan DS nizar sepanjang masa merupakan MB perak dan bukannya Dato Zambry. Semua orang hatta mereka yang menyokong pembangkang turut terkejut kerana tidak menyangka mahkamah yang selama ini kelihatan tunduk di bawah telunjuk penguasa, membuat keputusan seberani itu. Kegembiraan UBN yang berjaya “menawan” kerusi speaker dun perak lenyap dan seolah-olah tidak bermakna lagi.

Menteri besar, DS nizar menjalankan urusan selaku menteri besar perak selama 21 jam. Sangat pelik melihatkan orang yang dianggap penderhaka tiba-tiba hadir ke istiadat penganugerahan pingat kebesaran perak, menjadi tetamu kehormat, duduk di kerusi yang dikhaskan untuk menteri besar dan lebih memeningkan lagi, menjadi pengiring kepada raja muda perak.

Petang hari yang sama, 12 mei, mahkamah memutuskan menangguhkan pengisytiharan yang dibuat oleh mahkamah tinggi semalam. Lalu baliklah Dato’ zambry ke puncak kuasa. Penangguhan tersebut dibuat oleh mahkamah setelah hanya satu jam permohonan dibuat oleh pihak UBN. Wartawan pun ikut pening sekali sehinggakan wartawan tidak tahu yang mana satu antara DS nizar dan Dato’ zambry yang hendak ditittlekan bekas mesteri besar.

Walaubagaimanapun, episod politik malaysia yang makin gila ini akan diteruskan sehinggalah kuasa rakyat dikembalikan pada pilihan raya umum ke-13 nanti. Sekitar tahun 2012 mungkin. Pada waktu itu, saya dan rakan-rakan seangkatan sudah layak mengundi. Apa-apapun, kita sebagai pemerhati bebas, sambil belajar marilah kita bersama-sama memerhatikan sepak terajang politik ini. Mungkin zaman inilah sejarah paling banyak dicipta. Jom kita menonton.....

0 comments: