Tuesday, May 5, 2009

Antara Cafe Ukc, Aika dan E-Cafe: Manakah Pilihan Hati?


Kadang-kadang kita perlu juga membicarakan perkara yang santai-santai. Hidup kita ini kebanyakannya diisi dengan perkara yang memberatkan kepala. Sakit kepala dibuatnya apabila 24 jam hidup di cfs iium ini sekadar diwarnai oleh timbunan buku tebal, assignment, tutor dan yang paling menakutkan ialah menanti saat-saat datangnya quiz yang cukup marabahaya walaupun sekadar 20 minit.

Manusia dapat hidup beberapa bulan sekiranya tidak makan tetapi hanya beberapa hari tanpa air. Betapa besarnya peranan makan dan minum dalam kehidupan makhluk yang bernama manusia. Dalam habitat sesebuah spesies, pasti ada tempat yang khusus bagi menjalani proses makan dan minum. Padang ragut ialah tempat yang paling popular.

Sedangkan haiwan pun memerlukan sumber makanan, apatah lagi kita sebagai manusia. Syukurlah kerana di cfs iium ini terdapat banyaknya cafe yang menjadi destinasi bagi mereka yang memerlukan makanan. Antara yang popular dalam kalangan brothers ialah Cafe ukc, Aika Cafe di abc dan E-Cafe berdekatan dengan Smawp. Di sebelah sister tidaklah saya ketahui citarasa mereka. Tetapi terdapatnya sister yang menjadi pelanggan tetap Cafe ukc.

Pemilihan cafe bagi brothers diukur melalui beberapa aspek. Berdasarkan pemerhatian, aspek harga berada di tempat yang pertama. Penulis berpendapat dua aspek ini dimenangi oleh Aika dan E-Cafe. Dialog popular yang biasa diungkapkan oleh mereka yang memilih kedua-dua cafe ini ialah “jom gi makang kat aika”, ujar seorang brothers yang berasal dari terengganu. “doh wakpo pulok mu ni?”, balas rakannya yang lahir dan menetap di kelantan. “doh muroh, pier hok takmboh makang mende muroh”, orang yang pertama membalas balik.

Kesedapan dan kesegaran mungkin menjadi aspek utama bagi mereka yang mementingkan kualiti tetapi brothers tidaklah berkira sangat soal ini. Apa yang masuk ke perut semuanya akan bercampur gaul. Rasa yang sedap tidak akan dirasa lagi setelah makanan masuk ke perut. Pada hemat penulis, Cafe Ukc lebih menyerlah dalam aspek ini. Walaupun sekadar sardin, masakan yang dihidangkan cukup kelihatan segar dan menarik minat. Udang dan sotong celup tepung walaupun muncul dengan tidak istiqamah, tetapi diminati oleh pelbagai lapisan umur.

Suasana, hiasan dan kebersihan walaupun tidak menjadi perkiraan sangat, namun tetap menyumbang ke arah kewujudan selera yang kondusif dan meransang sel-sel deria hidung dan lidah. Ketiga-tiganya seri. Tidak ada pemenang bagi aspek ini. Bukan kerana sudah bagus tetapi semuanya belum lagi menepati piawaian penulis. Diharap ketiga-tiga cafe ini dapat memperbaikinya pada masa akan datang.

Nasi dan lauk pauk walaupun sedap setara manapun tidak akan lengkap melainkan adanya air yang cukup “uummpphh”. Diukur berdasarkan warna, rasa, kuantiti dan harga, pemenangnya tidak syak lagi E-Cafe yang turut mendapat pujian lecturer. Melihat dari jauhpun sudah teruja. Apatah lagi ketika hari panas membakar, singgah sebentar, keluarkan duit kertas RM1 dan sekeping duit syiling 20sen, pilih sahaja air yang anda mahu.

Hemm...sekadar satu coretan santai. Tetapi inilah post yang paling saya teruja tatkala menaipnya. Mungkin ketiga-tiga tempat ini menjadi persinggahan harian sehingga 2 atau 3 kali sehari bergantung kepada kondisi, menyebabkan cafe-cafe ini dekat dengan hati saya. Kak Noni, Mak Cik Aika dan Abang E, jaga cafe anda baik-baik.

Kami harapkan harga yang murah, rasa yang sedap dan kebersihan yang terjaga. Dan yang paling utama mestilah halal dan baik. Halalan Tayyiba. Makanan beginilah yang akan menjadi penerang kepada kami yang menuntut ilmu sebagai bekalan untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi ini.

3 comments:

Hiromi Ichiban on May 27, 2009 at 7:27 AM said...

taqim, terliur aq dok......T.T

Anonymous said...

entry ni memamg best dan kelakar.
mengiurkan betul!

Anonymous said...

Yup..i agree with u...especially about ukc.But now i get 'jemu' because the dishes quiet the same from day to day.it become limited as i didnt eat fishs here.Not that i didnt being grateful ,but whatever it is kc cafe also BECOME THE complement FOR the weakness of that ukc cafe .about aika,okay what , i ever bought meal there by ordering using sms during holiday.CHEAP..DELICIOUS..ESPECIALLY ..ICE BLENDED yang tidak dilupakan sampai skang..the most well-maked ice blended in CFS.