Tuesday, March 17, 2009

my beloved 1st post


Alhamdulillah..baru-baru ini saya baru sahaja menghabiskan buku Fiqh Harakah 3. Akhirnya tamatlah sudah pembacaan buku-buku sirah yang panjang dan selepas ini boleh lah saya cuba untuk membaca buku-buku lain pula. Sebenarnya sebelum ini saya dah mengkhatamkan buku Fiqh Sirah dan saya mendapati satu kelainan yang sangat ketara antara kedua-dua jenis buku ini. Fiqh Sirah karangan Said Ramadan Al-Buti lebih banyak menceritakan tentang pengajaran-pengajaran dan hukum-hukum fiqh yang didapati sepanjang perjalanan sirah Nabi. Cuma sedikit sahaja diceritakan tentang sirah itu sendiri. Sedikit memeningkan bila mana buku ini diterjemahkan daripada bahasa Arab maka sebagai orang Melayu totok (asli), agak payah untuk memahami struktur ayat terjemahan tersebut. Pengajaran dan hukum fiqh yang dibincangkan pula agak tinggi tahapnya.

Fiqh Harakah karangan Tuan Guru Haji Abdul Hadi pula banyak menceritakan tentang sirah secara detail daripada satu peristiwa kepada peristiwa yang lain. Cuma sedikit sahaja huraian yang dibuat daripada penceritaan sirah tersebut. Bahasanya pula mudah difahami kerana dikarang oleh orang Melayu yang berasal dari Marang, Terengganu (30 minit perjalanan naik kereta dari kampung aku). Perbincangan fiqh pula hanya terdapat di beberapa tempat sahaja dan huraiannya pula lebih bersifat haraki.

Em…itulah sedikit pendapatan saya setelah membaca kedua-dua buku ini. Moga-moga ilmu yang didapati melalui pembacaan ini terus terlekat dalam kepala sebagai satu ilmu yang bermanfaat untuk diri sendiri dan orang lain.

0 comments: