Tuesday, May 19, 2009

Terengganuku Sayang


Negeri asalku terengganu. Saya dilahirkan di negeri yang cukup istimewa. Negeri yang menjadi tempat menetap bagi 17 tahun paling awal dalam hidup saya sebelum saya meninggalkan negeri ini untuk melanjutkan pelajaran ke Darul Quran. Jadi kali ini saya hendak menceritakan serba sedikit tentang negeri yang namanya cuma satu patah perkataan sahaja dan berhuruf paling banyak dalam perkataan tersebut berbanding nama negeri-negeri lain.

Mempunyai loghatnya yang tersendiri yang mana tidaklah sepopular loghat orang utara ataupun kelantan, tetapi lebih popular berbanding loghat negeri sembilan, melaka, johor dan negeri-negeri lain. Loghat utara dan kelantan lebih popular kerana banyak movie dan rancangan televisyen yang menggunakan loghat ini. Mana ada rancangan yang menggunakan bahasa terengganu??? Kalau adapun Cuma salam pantai timur. Itu pun agak tenggelam berbanding loghat kelantan. Loghat terengganu selalu dikutuk oleh orang luar tetapi indah dan unik sebenarnya pada pendengaran orang terengganu.

Negeri yang popular dengan keropok lekor dan nasi dagang. Keropok lekor yang paling popular ialah keropok lekor losong. Tetapi pada perasaan lidah saya, keropok losong bukanlah keropok yang paling sedap. Losong popular kerana kedudukannya strategic berdekatan dengan bandaraya kuala terengganu. Tetapi sebenarnya keropok yang paling best pada lidah saya terletak di kampung mengabang lekor. Tengok nama pun dah tau kampung ini penuh dengan industri keropok lekor. Nasi dagang pulak saya kurang tahu macam mana pembuatan nasinya kerana saya ini specialist dalam memakan dan bukannya memasak, Tetapi yang pasti nasi ini berlaukkan ikan gulai.

Cukup popular dengan pulau-pulau peranginan dan tasik buatan manusia terbesar di asia tenggara iaitu pulau kapas. Pulau kapas, redang dan perhentian memang indah laut dan pantainya dengan khazanah yang berharga. Tasik kenyir pula merupakan syurga memancing dan tempat berkhemah yang cukup best.

Keistimewaan lain terengganu yang tidak sempat saya ulas secara terperinci: negeri asal DYMM Sultan Mizan Zainal Abidin, YDP Agong sekarang, satu-satunya negeri semenanjung yang mempunyai sumber petroleum, negeri tempat bertelur 4 spesies penyu dan muzium terbesar di Malaysia. Tidak lupa juga kepada masjid kristal, taman tamadun islam dan kejohanan monsun cup.

Menjadi rebutan dua parti utama iaitu umno dan pas. Pas pernah menguasai terengganu antara 1959-1961 dan 1999-2004. Bakinya dikuasai umno yang keseluruhannya lebih 40 tahun mentadbir terengganu tetapi negeri ini sentiasa meriah dengan persaingan kedua-dua parti. Penduduknya didominasi oleh orang melayu yang membentuk 90% daripada keseluruhan penduduk. Kedudukan kerusi dun sekarang UBN jauh meninggalkan PAS dengan kedudukan 24-8

Tokoh politik kerajaan yang paling tinggi dalam sejarah terengganu ialah tan sri wan mokhtar ahmad yang pernah menjadi naib presiden umno dan menteri besar terengganu lebih kurang 25 tahun. Terengganu tidak ada wakil yang pernah menjadi timbalan perdana menteri ataupun perdana menteri. Tokoh pembangkang yang paling masyhur pula tidak syak lagi dato’ seri tuan guru haji abdul hadi awang yang sekarang ini merupakan presiden pas, ahli parlimen marang dan adun rhu rendang. Sudah pasti tuan guru akan diberikan peranan yang sangat penting sekiranya pakatan rakyat membentuk kerajaan pada masa akan datang.

Menteri belia dan sukan sekarang, dato ahmad shabery cheek merupakan ahli parlimen kemaman. Tetapi sebenarnya tokoh dari terengganu kurang menonjol di peringkat pusat dan sekadar menjadi menteri biasa sahaja. Di pihak pas pula terengganu telah melahirkan tokoh-tokoh yang cukup hebat seperti dato’ muastafa ali yang pernah menjadi ketua pemuda pas selama 7 penggal dan naib presiden pas selama 8 tahun. Dato’ harun taib sebagai bekas ketua dewan ulama dan selepas muktamar ini akan kembali memegang jawatan tersebut. Dato’ abu bakar chik juga pernah menjadi ketua pemuda pas untuk 5 penggal.

Saya sendiri pula cukup berasa bertuah dilahirkan, dibesarkan dan menjelajah ke seluruh alam dengan bertitlekan orang terengganu. Mungkin saya akan berkerjaya dan berumahtangga di bumi dan dengan orang daripada tempat tumpah darah saya. Apa-apapun, negeriku cukup best…………..

1 comments:

Aehearty on June 11, 2009 at 9:09 PM said...

Satu penerangan yang sangat menarik mengenai negeri Terengganu.