Saturday, May 30, 2009

Hikayat Si Head Prep n Tech


Alhamdulillah, berakhir sudah ta’aruf week (tawe) bagi kemasukan adik-adik baru ke cfs iium. Fuss.... memang banyak pengalaman baru yang dapat ditimba sepanjang 11 hari berinduksi dan bertawe. Diri yang hina dina ini dipertanggungjawabkan untuk memegang head preparation and technical. Tak pernah seumur hidup kena pegang teknikal. Nak pasang lcd pun tak pandai. Setakat tau sikit-skit pasal microsoft word dan power point. Saya sampai sekarang terfikir apa kriteria yang ditetapkan untuk memilih seorang head preparation and technical. Takpelah, takdir Allah. Nanti di penghujung cerita ini baru kita nampak apa hikmahnya.

Mendapat panggilan telefon daripada abang hisham (assistant director of students activity department) sewaktu saya sedang menikmati keenakan makanan e-cafe, menyebabkan saya blur seketika. Keadaan menjadi makin teruk apabila berita ini tersebar begitu cepat dalam kalangan kawan-kawan dan setiap yang berjumpa saya membayangkan bahawa tawe kali ini pasti hancur kerana saya yang buta teknologi ini memegang head prep n tech. Teruk jugak kena gelak oleh kawan-kawan.

Tiada yang memahami hati ini. Saya pun bimbang jugak!!! Kalau dapat catering pun saya masih boleh terima walaupun kali terakhir saya memegang catering, nasi peserta jamuan tak cukup. Sekurang-kurangnya pengalaman itu ada. Biasanya dalam apa-apa program saya akan pegang pc dan bukannya teknikal sebab orang di sekeliling memang tahu saya ini tak pandai langsung bab teknologi. Saya pun terfikir jugak apa la akan jadi tawe kali ini...hancur gamoknye..

Mesyuarat pertama management committee, saya blur. Tak tahu nak cakap apa. Saya mencuba nasib untuk minta ditukarkan post tetapi tidak berjaya. Abang hisham bagitau sebab saya dipilih prep n tech sebab ada public relation yang baik untuk deal dengan staff. Banyak kerja prep n tech ini yang memerlukan komunikasi antara committee staff dan committee student. Tak apalah, saya pakai je alasan itu. Walaupun masih lagi timbul persoalan dalam kepala “apa kaitan public relation dengan prep n tech?”

Mendapat ahli biro seramai 46 orang, antara yang teramai, menyebabkan saya agak kaget. Ramai yang belum saya kenal walaupun yang dari cfs iium pj. Sebelum perjumpaan biro persoalan “apa aku nak buat ni?” selalu datang dalam kepala. Bukak fail tenure lepas punya prep n tech, ada action plan dan master plan. Ok, maka ikutlah saya akan flow sebagaimana dalam fail tersebut. Antara benda lain yang dibuat ialah membahagikan ahli biro kepada 7 group dan menempatkan mereka ke setiap venue yang terlibat untuk tawe. Macam aku ni pc pulak nak buat-buat group.

Keluar masuk iium properties (ip), maintainance dan IT department (itd) menjadi rutin harian sepanjang 11 hari. Dapat kenal ramai staff yang sebelum ini cuma terserempak di tepi jalan sahaja. Best jugak sebenarnya bekerja dengan diorang, Cuma masalah blur time ditanya pasal prep n tech tu masih lagi menjadi penyakit kronik saya. Tiap kali rakan committee tanya tentang equipment tertentu, ayat paling popular yang akan saya respon ialah “saya akan pastikan benda tu ada”. Walhal sebelum itu saya tak tau pun benda itu kena disediakan.

Antara peristiwa yang paling saya tak dapat lupakan sewaktu berkomunikasi dengan madam siti humaiyah (deputy dean students activity department) sewaktu menyiapkan pentas di padang cfs. Saya ditanya oleh madam “muntaqim, ni portable ke permanent pa system?”. Saya reply “mana saya tau, madam”. Dia tanya balik, “kan awak prep n tech?”. Lantas terpacul keluar ayat kurang sopan depan madam “saya tak mintak pun prep n tech”. Madam tengok pelik je kat saya time tu. Mungkin tak dapat nak reply jawapan jujur saya tadi. Last-last, madam bantai saya dalam meting pc sebab menjawab macam tu kat dia. Dia mintak pc ketuk saya sikit..semua pc dalam tu gelak je kut sebab diorang semua tau akibat meletak ‘abdul muntaqim jadi prep n tech. Sori banyak-banyak madam. Saya tak berniat apa-apa pun nak cakap macam tu. Sekadar respon spontan yang jujur.

Sepanjang tawe saya tidak berada di satu venue sahaja tetapi kena berjalan dan memantau setiap venue. Agak letih sebenarnya untuk round semua venue daripada amf, anx, seminar room, lha&lhb, block e, smawp, sm, field dan ukc1. Pengalaman lenguh kaki ini saya yakin turut dirasai oleh semua committee yang lain. Balik bilik je dah pening kepala. Nasib baik ada sahabat yang memahami. Boleh mintak dia tolong urut kepala.

Menyusun kerusi, mengangkat meja, memasang screen dan lain-lain kerja teknikal sebenarnya merupakan pengalaman dan ilmu baru yang cukup berharga. Walaupun pekerjaan belakang tabir ini kadangkala dipandang rendah oleh sesetengah orang, tetapi kalau tidak ada yang mebuat kerja ini, masakan sesebuah event itu dapat dijalankan dengan jayanya. Sebagaimana stokin, kalaulah tidak ada orang yang bekerja di kilang stokin kerana takut dihina, pasti semua orang tidak dapat memakai stokin pada hari ini. Saya cukup panas apabila ada yang cakap pada saya macam ni “oo...prep n tech, patut la tadi nampak angkat kerusi”. Dengan nada yang cukup tidak menyenangkan. Apa hina sangat ke buat kerja macam tu? Saya tak terkejut kalau orang yang berfikiran macam ni tak dapat kerja selepas habis belajar sebab nak tunggu kerja yang setaraf dengan kelulusannya. Patut la ramai graduan yang menganggur.

Saya cukup bertuah kerana mendapat ahli biro yang cukup komited dan sporting.
Sejujurnya inilah post yang saya paling tak serius sewaktu memegangnya (bukan tak serius kerja tetapi tak serius perwatakan). Saya pun tak tau kenapa jadi camtu. Mungkin sebab dapat ahli-ahli yang sporting kut. Apapun, tahniah kepada ahli biro kerana keberjayaan menjayakan tawe ini. Allah sahaja yang boleh membalas jasa-jasa kalian.

Alhamdulillah, sepanjang tawe tidak ada sebarang masalah besar yang berlaku. Yang ada cuma masalah-masalah biasa yang dapat diselesaikan. Penghargaan setinggi-tingginya kepada assistant saya, umizatul khaliesah samian yang cukup cekap dan aktif. Banyak masalah yang dapat diselesaikan dengan kecekapan dia. Tak lupa kepada adib farhan dan nik nur ‘amirah sebagai s/u biro yang setia mencatat dan menyimpan rekod.

Selepas berakhirnya tawe, semua management committee disediakan satu sampul surat untuk diletakkan komen oleh committee yang lain. saya mendapat komen yang cukup banyak dan ada yang positif dan tidak kurang juga yang negatif. Agak mendownkan juga apabila membaca komen negatif tetapi itulah komen yang jujur sebenarnya. Tambahan pula saya baru 1st time jadi prep n tech. Head pulak tu. Mestilah banyak kekurangan pada diri ini. Kalaulah orang yang baru pertama kali memegang sesuatu post dan dia berjaya menjalankan tanggungjawab dengan sempurna, nescaya semua orang atas muka bumi ini akan menjadi orang yang berjaya. Terima kasih kepada semua. Insya Allah saya akan cuba memperbaiki diri.

Pengalaman yang sangat bernilai apabila menjadi prep n tech. Faedah langsungnya bila mana saya mendapat pengalaman berkaitan dengan kerja-kerja teknikal yang sebelum ini menjadi ketakutan bagi saya. Mungkin selepas ini saya akan lebih berani untuk memasang lcd dan laptop. Saya juga tidak serik untuk memgang post ini selepas ini. Why not?

Faedah secara tidak langsungnya apabila berada dalam barisan management committee, saya berpeluang bersama dengan kepimpinan tertinggi yang menjayakan tawe yang terdiri daripada staff dan student. jadi saya dapat kenal dengan beberapa orang staff penting di cfs iium pj ini yang tidak saya kenali sebelum ini. Elok belok pengurusan yang agak kompleks juga dapat saya timba sedikit sebanyak. Walaupun saya prep n tech, tetapi saya turut mendapat sedikit pengetahuan bagaimana kerja pc, registration, examination, security dan lain-lain. Dan banyak lagi faedah lain yang saya dapat yang memberi kebaikan kepada emosi, fizikal, pemikiran dan lain-lain yang agak bersifat peribadi.

Kita merancang, Allah merancang. Tetapi perancangan Allah lah yang terbaik. Qada’ baik dan qada’ buruk yang berlaku kepada kita, sebenarnya semua baik untuk kita. Sekali lagi terbukti dalam hidupku...

10 comments:

Muhammad Hamidi Zamri on May 30, 2009 at 11:44 AM said...

Sdey nye bce crite head prep & tech..
xpe, bnyk dpt pglmn..
-ex head pc

hub said...

bukan dah pernah kena handle prec n tech ker tuk iqra' talk?

k u f a i z on May 31, 2009 at 12:56 AM said...

tahniah kerna berjaya menjadi headcom prep n tech y berjaya + lawak sikit.

Naseh Ulwan on May 31, 2009 at 4:31 PM said...

prep n tech macho..
macho la sangatt...
haha..

Sumaiyah on June 1, 2009 at 3:39 PM said...

trademark yang kelakar. siapa punya idea?

jalilah said...

rsnye budak2 preptech agak berpuas hati dgn head preptech.

keje jln,tp ktorg x stress sgt.

head santai,n mndidik

susun krusi pn best.dpt skill br cr ip susun krusi.mnarik btul.

cume pnat bentang tikar kt zc..keje plg pnat spnjg tawe

thniah kpd head preptech.asalnye xnk jugak preptech,tp nmpknye ok la jugak.

truskn mnjadi seorg ktua yg bukan saja memimpin,tp jgk mndidik.

Syahir Safwan bin Ahmad Suhaimi on June 3, 2009 at 12:03 PM said...

salam.. tahniah kepada preb n tech..
strategi yang bernas dengan menggunakan kemahiran ip untuk meminimumkan kerja ahli..
hehe...
pastu head lepak kat sick bay rdw..

'Abdul Muntaqim said...

shahir, sanggup ko buat serangan peribadi. aku terpaksa support kerja rdw time tu sb pic rdw abc minum susu dutch lady sambil makan kerepek

Anonymous said...

Eh.. A ahla.. kita sempat bergambar lagi tu..

Haha.. taqim.. taqim..

Apapun, best partner PC time tawe tu tak lain tak bukanlah, prep tech..

A very nostalgic memory..

Tahniah..

ibnah on June 5, 2009 at 12:42 PM said...

ye...btol kate jalilah...ktowang sume puas ati ngan head...wlupun tidakla bgitu memenatkan,at least keje b'jalan ngan lancar...kecuali 1 je la yg penat sket, bentang tikar zc..
haha..xkisahla smua 2..janji kte hepi n thniah la kpd head krn jd ktua yg baik..