Saturday, March 6, 2010

Buat Mereka Yang Sedih Berpisah


Assalamualaikum…

Sekali lagi tangan ni terasa gatal nak menulis. Terbuka blog salah seorang sahabat yang menulis berkenaan perpisahan. Nada dia macam sedih je. mungkin aku menjadi faktor kesedihan tersebut. Barulah aku tersedar yang rupanya sekarang kawan-kawan lain dah habis matrik dan selepas ini ada yang ke kuantan dan ada yang ke Gombak. Ketidaksedaran aku itu berpunca lantaran oleh kemungkinan besar (insya Allah) aku akan menyambung short sem sedangkan yang lain tak.

Ataupun dek kerana kecanggihan tekonologi sekarang yang memungkinkan perhubungan jarak jauh itu dapat dilakukan dengan mudah. Dunia di hujung jari. Bukak internet dah dapat tau perkembangan kawan-kawan yang duk jauh. Ataupun sekadar telefon sahaja dengan kadar 15 sen seminit dan 1 sen untuk sms bagi penggunan celcom Upax. Sehinggakan kawan-kawan yang sekarang belajar di mesir sudah tidak lagi dirindui dek kerana setiap hari bertembung dalam yahoo! Messenger.

Kalau di sebelah brothers. Majoriti akan ke Gombak kerana kuliyyah of engineering terletak di sana. Kiranya “orang-orang kuat” (bak kata pak cik yang selalu jumpa kat masjid) di cfs akan meneruskan perjuangan di Gombak. Tinggallah diriku terkontang-kanting di kuantan dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang sehari-harian hidup dengan buku dan memakai kaca mata (ini pernyataan umum, tidak merujuk kepada individu tertentu).

Kuantan dan Gombak bukan jauh sangat pun. Sekitar 3 jam perjalanan menaiki kereta. Dari kuantan terus masuk ke highway pantai timur dan highway karak, terus jumpa Gombak. Apa yang seseorang itu perlukan ialah lessen kereta dan kereta sahaja (atau lebih tepat kita sebut sebagai perlu ada duit).

Apapun, kepada sahabat-sahabat di cfs, kita bertemu dan berpisah kerana Allah. Allah dah menjanjikan bahawa antara 7 golongan yang akan mendapat naungan Allah pada hari akhirat kelak ialah “dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah”. Iklhaskan niat, mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan ini.

Insya Allah sekiranya umur kita dipanjangkan, pasti kita akan bertemu lagi. Mungkin kita akan bertemu di mana-mana. Mungkin sewaktu kita belajar, bekerja dsb. Tapi yang pasti, kita confirm akan bertemu bila mana kita terjun ke medan yang sebenar. Tunggulah aku dan aku akan turut menunggumu. Insya Allah..

2 comments:

Syahir on March 6, 2010 at 11:47 PM said...

Tidak perlu bersedih.. hargailah sahabat anda...
Kalau mung ade short sem bleh la join ktorg wat projek omega nanti.. huhuk..

kuFAIZ on March 7, 2010 at 6:26 PM said...

ter haru biru~