Sunday, March 14, 2010

look around yourself


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Kadang-kadang kita mudah terlupa siapakah kita, dari mana kita datang dan ke mana kita akan dikembalikan. 3 soalan mudah yang kita selalu lupa apa jawapannya. Kalau ditanya kepada diri sendiri berapa lama kita nak hidup atas dunia ni, pasti kita akan jawab kalau boleh nak hidup lama. Selama-lama yang boleh. Kita lupa yang Allah boleh cabut nyawa kita bila-bila masa pun. Dan dah ada pun kawan-kawan kita yang sebaya dengan kita yg Allah jemput dia untuk menghadapNya lebih awal.

Bila duk berjalan-jalan sambil enjoy dan berpoya-poya, dalam keadaan dah tak ingat apa-apa melainkan keenjoyan tersebut, tapi bila aku terpandang ke langit, melihat besarnya alam ini, indahnya langit kebiruan, awan putih bergerak, akan datang soalan-soalan dalam hati. “siapakah aku?”, “berapa lama aku hidup?”, “bila aku akan mati?”, “apa nasib aku selepas mati?”

Kemudian aku menjawab sendiri soalan-soalan tu dalam hati dan pada masa itulah baru tersedar tujuan sebenar hidup… mcm lagu maher zain “look around yourself…”

2 comments:

Anonymous said...

rasanya lagu tuh tajuk die
'open your eyes'
dan mula mula line dia
'look around yourself, can't u see this wonder'..

Anonymous said...

patut lah cari tak jumpa..tq anon1