Wednesday, April 7, 2010

10 Minit, Update Blog, Tulis Buku, Laptop


Assalamualaikum W.B.T

Terlalu lama tidak aku mengupdate blog ini. Nak katakan tidak ada masa rasanya itu bukanlah alasannya. Sekarang ni short sem yang merupakan waktu yang sangat free dek kerana contact hour (jam belajar) yang sedikit dan tanggungjawab yang telah diwariskan kepada benih-benih yang sekarang ini sudah menjadi pokok-pokok yang tidak lama lagi akan melahirkan benih-benih yang baru.

Rasanya sudah aku berusaha untuk istiqamah menulis, tetapi mungkin semangat yang lemah ditambah dengan ketiadaan bakat yang menyebabkan usaha itu masih lagi gagal. Rasanya kalu nak menulis satu post, cukup sekadar mengambil masa 10 minit. Bukan payah sangat pun. Mungkin aku lebih suka membaca berbanding menulis.

Mungkin kerana faktor itu jugalah tidak ramai tokoh-tokoh yang mampu menjadi penulis yang hebat walaupun mereka merupakan pemidato yang cukup berpengaruh. Ada antara mereka yang berusaha menulis buku lalu terhasillah satu atau dua buku yang merupakan karya mereka tetapi hanya boleh dibilang dengan jadi mereka yang dapat menghasilkan puluhan atau ratusan buku dan tulisan.

Kalau kita memerhatikan tokoh dalam negara kita, baru-baru ini buku yang dikarang oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib yang bertajuk ‘A Sense of Mission’ telah dilancarkan. Tun Dr Mahathir pernah menulis buku yang cukup kontroversi iaitu ‘The Malay Dilemma’ yang pernah diharamkan sewaktu pentadbiran Tunku Abdul Rahman. Walaubagaimanapun, input daripada buku inilah yang diambil oleh Tun Razak dalam pelaksanaan dasar ekonomi baru (DEB).

Dato Seri Anwar pula telah menulis buku Gelombang Kebangkitan Asia. TG Dato’ Seri Abdul Hadi pula cukup banyak hasil karyanya dan diberitakan beliau telah menggunakan komputer riba sejak dari 1986 lagi dengan tujuan untuk menulis buku-buku dan karya-karya beliau. Buku-buku TG Dato’ Nik Abdul Aziz juga semakin banyak. Ucapan ceramah dan kuliahnya telah ditulis dan dibukukan. Insya Allah cukup baik untuk tatapan generasi masa depan.

Aku?.....hem…

2 comments:

Nur Mohamad Adli Bin Rosli on April 7, 2010 at 2:50 PM said...

insyaallah..nta lah bakal pengganti pimpinan sekarang yg mempunyai pelbagai karya kini..
bakat bukan sesuatu yg mustahil dicipta,bahkan ia sesuatu seni yg mampu direka...
ana yakin nta boleh..

p/s:nak naik semangat,kene kahwin cepat nta ni..lol

TheSinner™ on April 10, 2010 at 7:04 AM said...

em...yang penting bukan menjadi seorang pemimpin tertinggi...tetapi yang lebih penting adalah menjadi orang yang paling memberi komitmen kepada Islam...

Istiqamah menulis...

Wallahu A'lam