Friday, March 5, 2010

Gejala Sawan dan Kaitannya Dengan Anda


Assalamualaikum…

Lama tak jumpa (takpe la kalau tak pernah jumpa pun). Bila cuti panjang camni rasa tangan dah gatal nak menulis. Sebelum-sebelum ni bukannya tangan tak gatal, tapi ntah macam mana, takdir Allah menentukan aku tak menulis. Menulis ni memang sama macam jodoh ataupun pergi haji. Kalu Allah memang takdirkan kita menulis, tak kiralah kita sesibuk manapun, kita tetap akan menulis. Samalah jugak macam dua benda tu.

Sepanjang hidup ni (macam la banyak sangat pengalaman), baru dua kali Allah takdirkan kejadian sawan berlaku kat depan mata. Yang terbaru lepas subuh tadi. Lebih kurang sebulan lepas ada jugak sorang kawan tu yang sawan lepas jatuh time main futsal. Pagi tadi betul-betul lepas semayang subuh, ada sorang budak yang sawan. Menggeletar seluruh badan, tangan terjulur kat depan pastu keluar air liur berbuih.

Lalu aku ni sebagai seorang yang kononnya ambik course medic (walaupun tak tau lagi dapat course apa kat main campus), terpaksalah memainkan peranan bagi memberikan first aid kat budak yang kena sawan tu. Seolah-olah ada harapan menggunung oleh kawan-kawan sekeliling kepadaku. Tapi sebenarnya aku tak tau apa pun nak buat time tu. Tapi atas dasar prihatin, aku pun duk sebelah budak tu dan mambantu setakat yang mampu.

Ada la sorang yang jerit “tepi, tepi, dia tak boleh kalau panas”..lalu aku berfikir, “oo..rupanya orang yang kena sawan ni tak boleh kalau orang berkumpul sekelilng dia” (Nampak sangat aku ni apa pun tak tau). Pastu budak tum pun dibawak ke hospital.

Terus aku bukak intenet untuk cari info berkaitan dengan sawan ni pas sampai kt rumah. Insya Allah boleh digunakan kalau berhadapan dengan situasi yang sama. Hasil research aku telah mendedahkan bahawa terdapat tiga jenis sawan (atau dalam enlish kita panggil epilepsy). 1) menyeluruh 2) partial kompleks 3) absens. Kes yang aku cerita tadi tergolong dalam sawan menyeluruh.

Kalau berlaku lagi situasi cam tadi, apa yang perlu kita lakukan ialah (baca dengan nada pembaca berita) jangan panic, baringkan suspek itu dan letakkan benda lembut untuk alas kepala, longgarkan pakaian dan buang spek mata, jangan kerumuni suspek (supaya tak menghalang oksigen), jangan cuba menahannya daripada bergerak dan selepas sawan itu selesai, baringkan dia secara mengiring (supaya salur pernafasan lapang).

Biasanya serangan sawan sekitar 3-5 minit sahaja. Kalau yang partial kompleks tu, suspek akan berlari, tampar diri sendiri dan perbuatan ganjil lain di luar kawalan. Jangan halang dia melainkan dia buat benda yang merbahaya. Dan temani dia sampai sembuh. Kalau yang absens pula suspek akan sawan selama lebih kurang 30 saat je. Dia takde symptoms yang pelik. cuma dia akan kelihatan seolah-olah berkhayal dan tidak menumpukan perhatian. Biasanya sawan jenis ini tidak disedari oleh orang sekeliling.

4 comments:

wardatul asrar on March 5, 2010 at 7:23 PM said...

terima kasih atas info
menarik

salam ziarah

Nadhirah Ahmad on March 6, 2010 at 3:27 PM said...

kawan ak pernah kene. tp dia ad sle dan sllu kne sawan. ak xtau pe kaitan due nyakit ni.

husnataqwa on March 7, 2010 at 12:01 PM said...

saya selalu rasa presiden saya tak sesuai jadi doktor.. :(

tapi sy selalu doakan beliau jadi doktor paling berjaya dunia akhirat,insya allah. :)

Asyrafuddin @Syrup Al-Jawie on March 18, 2010 at 11:33 PM said...

jgn risau taqim,tukar allhs takde bdk2 nerd