Wednesday, April 15, 2009

Bila Tempoh Belajar CFS IIUM Jadi Setahun


Semenjak semester lepas lagi sudah terdengar ura-ura tempoh pembelajaran di cfs iium ini akan disingkatkan kepada setahun sahaja. Ini bermakna modul course yang tempoh pembelajarannya dua tahun dan setahun setengah akan selesai dalam masa setahun sahaja. Dikhabarkan pemendekan ini akan bermula untuk kemasukan tenure 09/10 tetapi ditangguhkan dan dengarnya hanya akan dilaksanakan pada tahun 2011. Sebenarnya agak menarik untuk kita sama-sama analisis pro dan kontra tentang perkara ini bagi membolehkan kita menilai sama ada pemendekan tempoh pembelajaran ini relevan dan baik untuk pelajar cfs iium atau sebaliknya.

Apabila tempoh pembelajaran disingkatkan, maka sistem juga akan diubahsuai bagi memenuhi tuntutan tersebut. Di sini saya ingin mencoretkan apa perubahan yang sampai ke cuping telinga saya. Wallahua’lam benar atau tidak, saya cuma menyampaikan apa yang saya dengar sahaja. Pertamanya mestilah kita nak tahu apa akan jadi kepada dua subjek kesayangan kita iaitu bahasa Inggeris dan bahasa Arab. Tidak diketahui bagaimana pembelajaran bahasa Arab hendak diubah tetapi untuk bahasa Inggeris, pelajar akan ditempatkan mengikut keputusan SPM masing-masing. Mungkin sekiranya pelajar tersebut dapat 1A beliau akan terus exempted. Sekiranya formula tersebut diguna awal-awal lagi, saya sepatutnya dah exempted tapi EPT telah menyebabkan saya ditempatkan pada level 4 (itulah sebabnya saya kena ambik short sem). Tetapi satu perkara yang perlu kita faham, ramai yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM tetapi kualitinya tidak setaraf dengan result SPM tersebut (hatiku seolah-olah ditikam oleh pisau beracun).

Untuk core course, saya cuma mengetahui apa yang berkaitan dengan course saya sahaja. Dikhabarkan subjek seperti mathematics1 dan Physics1 akan dimampatkan silibusnya dan mungkin dimasukkan sekali dengan mathematics2 dan Physics2. Biology1 serta Chemistery1 juga akan mengalami perkara yang sama. Pada saya tindakan tersebut agak bagus terutamanya kepada subjek yang sebenarnya tidak ada kaitannya dengan Health and Medical Sciences (HMS). Setakat ini saya sekadar tahu tujuan diajarkan subjek Mathematics kepada pelajar HMS adalah untuk membentuk minda yang kreatif. Physics pun saya kurang pasti apakah kaitannya. Tetapi yang pasti, subjek inilah yang menyebabkan kejatuhan pointer bagi ramai pelajar HMS. Pada akhirnya mereka tidak dapat mengambil jurusan yang dikehendaki kerana tidak cukup pointer walhal pointer mereka tidak melepasi minimum requirement kerana direndahkan oleh subjek yang tiada kaitan dengan bidang tersebut. Saya terfikir suatu perkara, mungkin perkara ini juga menyebabkan ada pelajar yang tidak dapat menunjukkan prestasi yang baik di Kuantan kerana mereka layak kerana pointer mereka tinggi disebabkan subjek yang tidak ada kaitan dengan bidang mereka. Tidak diketahui apakah nasib dua subjek FIM iaitu RIM dan BTQ tetapi harapnya dikekalkanlah kerana sangat membantu dalam menambahkan ilmu yang bermanfaat dalam hidup serta mengaitkan apa yang dipelajari dalam kelas sehari-harian dengan agama Islam.

Satu keistimewaan pada cfs iium yang saya kira tidak ada pada institut pengajian yang lain ialah banyaknya perlaksanaan aktiviti yang tidak berkaitan dengan akademik tetapi membantu dalam pembentukan peribadi dan softskill seseorang. Antaranya diwajibkan kepada pelajar cfs iium untuk mengikuti study circle (usrah), GPDP (tak ingat stand untuk apa) dan Leadtrain. Di sini juga subur dengan kegiatan berpersatuan dan banyak program serta aktiviti yang dianjurkan sendiri oleh pelajarnya. Sekiranya tempoh pembelajaran disingkatkan, agak payah sebenarnya untuk melihat keadaan begini dikekalkan dan disuburkan kerana sudah pasti pelajar ingin menumpukan sepenuh masanya untuk kecemerlangan akademik. Perlu diingat bahawa mereka yang berjaya dalam hidup tidak semestinya mereka yang cemerlang akademiknya bahkan ramai graduan yang hebat akademiknya tetapi menganggur disebabkan kurangnya kemahiran sampingan yang memberi nilai tambah kepada pelajar tersebut.

Walaubagaimanapun, setelah kita melihat pro dan kontranya, terpulanglah kepada persepsi dan penilaian masing-masing sama ada wajar atau tidak tempoh pembelajaran di cfs iium ini disingkatkan. Pilihlah yang terbaik yang dapat membawa kepada kebaikan adik-adik kita nanti.

1 comments:

cikmira23 on October 3, 2014 at 1:08 AM said...

Im ur junior. Kot.. Haha btw, stuju dgn apa yg diperkatakan