Sunday, April 12, 2009

Dalam negara , luar negara, akademik....


Selesai akhirnya satu fasa perancangan yang memakan masa yang agak panjang. Cukup mengambil masa sehingga saya tidak sempat mengupdate blog untuk jangka masa lebih kurang dua minggu. Dan alhamdulillah, sekarang fasa perancangan dah selesai. Dan bolehlah saya kembali menulis sekarang....

Banyak perkara besar yang berlaku kebelakangan ini antaranya ialah keputusan tiga pilihanraya kecil di dua bukit iaitu parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau di Perak dan Kedah serta DUN Batang Air di Sarawak. Dua hari selepas itu diumumkan kabinet baru kerajaan Malaysia di bawah pimpinan DS Najib Tun Razak. Peristiwa menarik yang akan mendatang selepas ini dan pastinya menarik perhatian semua orang yang mengikuti perkembangan politik tanah air iaitu bermulanya mesyuarat dan pemilihan PAS peringkat kawasan dan pencalonan bagi pemilihan di peringkat pusat pada muktamar yang akan berlangsung pada bulan Jun ini di Selangor.

Setakat ini saya masih lagi belum mampu untuk menulis berkenaan apa yang berlaku di negara-negara luar terutamanya negara umat Islam seperti Palestin, Iraq, Afganistan, Sudan dan sebagainya yang mana sepatutnya kita sebagai umat Islam perlulah mengambil tahu akan perihal keadaan mereka. Insya’ Allah saya akan cuba selepas ini sekiranya berpeluang dan dipanjangkan umur oleh Allah.

Pada masa yang sama kita perlu meneruskan kehidupan sebagai seorang pelajar yang ada perkara yang perlu dikejar iaitu akademik. Tak guna kalau kita cemerlang dalam aspek-aspek tertentu tetapi akademik tidak mencapai standard yang diperlukan. Walaupun kita tidak mahu mengelak daripada menjadi pelajar yang dikategorikan ‘exam oriented’, tetapi sistem yang ada sekarang memaksa kita untuk lulus ataupun melepasi minimum requirement untuk melayakkan kita meneruskan pelajaran. Maka kita terpaksa berusaha untuk mendapat kecemerlangan akademik kerana itulah ukurannya. Tetapi perlu diingat, orang yang paling cemerlang akademik tidak semestinya paling berjaya dalam hidup.

0 comments: