Sunday, April 19, 2009

Kerajaan Perpaduan: Cadangan Yang Hilang Ditelan Masa


Agak sukar untuk memilih tajuk apa yang hendak diulas untuk kali ini. Sememangnya apabila difikirkan, sebenarnya ilmu yang kita ada ini sangat sedikit jikalau nak dibandingkan dengan ilmu Allah S.W.T. yang maha luas. Kehidupan massa cfs iium pada minggu lepas agak aman kerana semua pelajar agak sibuk dengan peperiksaan pertengahan semester. Politik Malaysia pun begitu. Cuma berita yang agak besar dalam politik Malaysia ialah apabila bekas timbalan ketua menteri Pulau Pinang, melepaskan jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).

Walaubagaimanapun, media khususnya rakyat Malaysia umumnya seolah-olah tidak kelihatan ghairah dengan perkembangan tersebut kerana selepas pilihan raya umum ke-12, sudah 5 pilihan raya kecil yang diadakan. Mungkin kebanyakan daripada sudah boring dengan keadaan tersebut. Saya juga turut merasakan yang demikian.
Bilamana Siasah sebagai akhbar politik bebas mengutarakan cadangan politik damai (semua pihak melupakan perbezaan politik dan membantu dalam membangunkan negara) dalam beberapa keluarannya sebelum ini, ditambah pula sewaktu presiden Pas, Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang mengeluarkan cadangan ‘kerajaan perpaduan’ antara semua parti politik, yakni tiada parti yang menjadi pembangkang dan semua membantu ke arah memajukan negara, kita melihat seolah-olah ada sinar yang dapat mewujudkan keadaan yang aman dalam politik Malaysia.

Kenyataan balas daripada beberapa pemimpin kerajaan yang memberikan reaksi positif terhadap cadangan Presiden Pas tersebut terutamanya oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin (sekarang timbalan perdana menteri) menambahkan lagi kegembiraan rakyat yang ingin melihat pemimpin-pemimpin politik bersatu untuk kepentingan bersama.

Perlu difahami bahawa kewujudan kerajaan perpaduan ini tidak bermaksud setiap parti politik terpaksa menggugurkan ideologi perjuangan masing-masing apatah lagi kita sebagai seorang Islam tidak sepatutnya sesaat pun menghilangkan pengharapan kita kepada cita-cita melihat Islam itu tertegak di atas muka bumi ini.

Kerajaan perpaduan berbeza dengan kerajaan campuran yang memerlukan semua parti bersatu di bawah satu bumbung seperti Barisan Nasional. Kerajaan perpaduan ialah semua pihak bersatu untuk perkara-perkara yang boleh dipersetujui bersama seperti isu jenayah, perpaduan kaum, keselamatan negara dan yang paling utamanya bersama-sama membantu negara dalam menghadapi krisis ekonomi yang melanda dunia global pada masa kini.

Atau dengan kata lain, semua pihak mengadakan gencatan senjata sehinggalah sampainya musim pilihan raya umum ke-13. Bila sampainya musim tersebut, maka bolehlah gendang perang itu dipalu kembali.

Namun, oleh kerana terdapatnya pihak-pihak di dalam Pakatan Rakyat yang kurang senang dengan cadangan tersebut dan mereka berusaha supaya cadangan ini tidak kesampaian, semua rakyat akhirnya dapat melihat ketidaksepakatan antara pimpinan Pakatan Rakyat terhadap cadangan kerajaan perpaduan ini lalu setakat hari ini, tidak nampak tanda-tanda cadangan ini akan menjadi suatu kenyataan.

2 comments:

wardatul asrar on April 22, 2009 at 6:07 PM said...
This comment has been removed by the author.
wardatul asrar on April 22, 2009 at 6:11 PM said...

Bismillah..

bila aspirasi rakyat bukan lagi yg utama, gini lah jadinya. lalu mminbulkn benih2 jelik t'hadap 'pakatan-rakyat' yg kononnya bersepakat tapi punya sebahagian yg masih mementingkan diri.

wallahualam.

membangun bersama ISLAM!
salam juang~