Sunday, April 12, 2009

Erti sebuah pengurusan


Diakui bahawa pengurusan yang sistematik sangat memainkan peranan yang penting dalam sesebuah organisasi. Pengurusan yang saya maksudkan di sini adalah dari segi perfailan, penyimpanan data, jobskop yang jelas, flow yang teratur dan sistem pemantauan yang berkesan. Semua jenis pengurusan ini sangat bagus dari segi teorinya. Pengurusan ini bukan sahaja akan memudahkan perlaksanaan gerak kerja pada tenure kita, tetapi akan menjadi rujukan yang sangat berguna untuk tenure selepas ini. Tapi satu pemikiran saya yang telah dimindsettingkan dengan begitu lama dan mungkin mencetuskan kemarahan semua golongan yang terlibat dengan kesetiausahawanan iaitu pengurusan ini merupakan suatu yang melecehkan, agak melambatkan dan juga menyebabkan berlakunya birokrasi yang tidak perlu. Hemm....sebab itulah jangan letak saya sebagai setiausaha. Lingkup society tu nanti..

Sebenarnya agak menyulitkan apabila mereka yang berada di peringkat bawah terpaksa melalui beberapa peringkat sebelum dapat berjumpa dengan individu yang paling atas. Sangat melambatkan apabila borang permohonan terpaksa melalui 5 atau 6 meja sebelum sampai kepada orang yang membuat keputusan. Kalaulah saya berada di peringkat bawah, pasti saya akan mengamuk menunggukan urusan yang terlalu lambat diselesaikan. Bayangkan sekiranya kita perlu berjumpa dengan 3 atau 4 orang yang lain untuk memenuhi prosedure sebelum dapat berjumpa dengan orang yang kita nak berjumpa itu. Tidakkah itu sangat melecehkan.

Kebanyakan di kalangan kita ada pengalaman untuk mengisi pelbagai jenis borang dan terpaksa berjumpa dengan beberapa orang kakitangan bagi mendapatkan cop dan tandatangan serta pergi ke beberapa tempat bagi menyelesaikan urusan yang cukup ringan tetapi terpaksa bersusah payah bagi memenuhi tuntutan pengurusan.
Setiausaha bertanggungjawab mencatat segala perkara yang berlaku dalam mesyuarat. Sebab itu disebut minit mesyuarat. Nasib baik tidak disebut saat mesyuarat. Letih setiausaha nak mencatat semua saat yang berlaku. Dalam minit tersebut lengkap diceritakan tentang mesyuarat sedangkan apa yang hendak dirujuk selepas ini ialah tindakan dan pic sahaja.

Sesebuah society terpaksa mendahulukan duit sendiri untuk sesebuah program walaupun peruntukan sudah diluluskan. Kalau laporan tidak dihantar dalam jangka masa seminggu, hangus duit tersebut. Tak dapat nak claim. Tidak diceritakan lagi bagaimana susahnya nak menguruskan sesebuah kertas kerja sebelum mendapat kelulusan. Berjumpa dengan tidak kurang 5 orang bagi mendapatkan tandatangan pada borang permohonan.

Itulah erti sebuah pengurusan.

0 comments: