Saturday, June 20, 2009

Menelusuri MEDCY Sebagai Platform Untuk Pelajar HMS


Alhamdulillah, tanggal 17hb jun selesai pre-agm bagi medical sciences students’ society (medcy). Dan akan menyusul pula agm pada 26hb jun ini. Dan akan bermula lah secara rasminya gerak kerja bagi tenure baru baru 2009/2010. Perasaan yang bercampur baur bila mana dipertanggungjawabkan untuk memegang amanah membimbing sebuah society yang cukup besar yang menaungi course medic, pharmacy, dentistry, allied health science dan nursing dengan keseluruhan bilangan pelajar sekiranya dicampur pelajar 1st dan 2nd year hampir mencecah 1000 orang dan kamilah nanti yang akan menjadi majoriti yang menguasai kampus uia kuantan.

Tahniah dan takziah kepada semua yang sedang memegang dan bakal memegang amanah kepimpinan, ingatlah kepimpinan bukannya suatu kebanggaan tetapi satu amanah yang mesti ditunaikan sebaiknya. Kelak kita akan dipertanggungjawabkan sama ada kita berusaha membimbing mereka yang berada di bawah kita kearah perkara-perkara baik ataupun kita telah membimbing mereka melakukan perkara-perkara mungkar yang semestinya mendapat kemurkaan Allah.

Medcy berperanan sebagai satu platform yang memberi ruang kepada semua palajar hms (health medical sciences) untuk melakukan apa-apa sahaja aktiviti dan program yang memberi manfaat kepada pelajar hms itu sendiri secara khusus dan kepada semua pelajar cfs iium pj umumnya.

Saya sendiri berpendapat iium sebenarnya cukup unik kerana di sini begitu subur sekali dengan aktiviti berpersatuan yang bukan sahaja dikuasai oleh mereka yang menuntut dalam jurusan undang-undang atau kejuruteraan sahaja, tetapi juga ramai pelajar yang kalau kita lihat di kampus-kampus lain sebagai pelajar yang disifatkan sebagai “ulat buku”, bergiat dengan sangat aktif di sini. Bahkan untuk tenure yang lepas fscc (foundation students coordination council – cm mpp di kampus lain), presidentnya ialah pelajar medic dan ramai line-up nya daripada pelajar hms.

Bersociety membolehkan kita mendapatkan sesuatu yang tidak kita dapat sekiranya kita sekadar menghadiri kuliah semata-mata. Dan melalui platform inilah sebenarnya peluang untuk terus melakukan praktikal terutamanya berkaitan dengan kemahiran mengurus, berkomunikasi, berfikir secara kritis dan kreatif dan banyak lagi perkara yang boleh diterokai dan sebenarnya inilah ilmu yang lebih dekat dengan kehidupan harian manusia secara praktikal.

Ilmu di dalam kelas diperlukan untuk kita mempraktikkannya dalam kerjaya dan profession selepas ini, tetapi ilmu bantu (softskill) merupakan ilmu yang akan kita guna dalam kehidupan seharian dan akan melengkapi apa yang dipelajari dalam bilik kuliah. Sekiranya dicampakkan ke tempat yang tidak kita pernah jejaki, untuk terus survive, kita perlukan kedua-dua ilmu tersebut. Pengetahuan dalam kelas sebagai teori yang membimbing hidup dan softskill sebagai pelaksana, pengurus dan penyeimbang. Wallahua’lam.

0 comments: