Monday, October 11, 2010

Alhamdulillah, Thank You Allah




Assalamualaikum WBT

Beriman kepada qada’ dan qadar bermakna kita menerima bahawa ketentuan yang baik atau buruk yang datang daripada Allah itu semuanya baik untuk kita. Maka kita akan kemudiannya bersangka baik kepada Allah dan tidak ada lagi perasaan buruk kepadanya. Walau apa pun yang berlaku pasti ada hikmahnya walaupun perkara itu nampak buruk pada zahirnya tetapi terkandung faedah yang sangat besar yang akan kita sedari tidak lama lagi.

Allah pasti tidak akan menzalimi hambaNya sekiranya telah berikhtiar sedaya upaya dan bertawakkal kepadanya. Allah itu maha adil. Semua perkara dalam kekuasaannya. Dia tidak terbeban langsung menanggung ‘arasy Nya yang seluas langit dan bumi. jadi tidak mungkinlah Allah itu tidak berkuasa mengabulkan permintaan hambaNya. Tambahan pula bila mana hamba itu meminta dengan niat yang iklas dan penuh istiqamah.

Setelah kita berusaha, walau apapun yang ditakdirkan kepada kita selepas itu, sama ada berjaya atau tidak, adalah baik bagi kita. Tidak semestinya berjaya itu baik bagi kita. Mungkin kegagalan itu baik bagi kita. Siapa tahu apa yang terbaik untuk kita? Hanya Allah sahaja. Maka berdoalah padaNya supaya mentakdirkan apa yang baik kepada kita.

Selepas itu, maka bertawakkallah pada Allah. Kerana dia yang memiliki segala-galanya. Dial ah yang membolak-balikkan hati manusia. Dialah yang mengawal semua perkara yang boleh dikawal oleh manusia dan juga di luar jangkauan manusia. Manusia hanya mampu berusaha dalam lingkungan ikhtiarnya sahaja. Yang di luar jangkauan kita itu maka serahkanlah pada Allah. Allah itu maha berkuasa untuk mentakdirkan apa yang dikehendaki Nya.

Selepas habis berikhtiar, maka tugas kita hanya berdoa dan berdoa. Tanpa henti-henti. Semoga Allah memakbulkan permintaan kita. Allah gembira dengan hamba Nya yang makin banyak meminta kepada Nya. Dan pasti Dia akan mengabulkannya. Kalaupun bukan sekarang, akan dikabulkan pada masa depan. Ataupun pada hari akhirat kelak.

Insya Allah. Allah akan memberi yang terbaik kepada hambaNya. Alhamdulillah. Thank you Allah. Wallahua’lam.

0 comments: