Wednesday, October 13, 2010

Update Rundingan Damai Palestin-Israel




Assalamualaikum WBT

Sekitar minggu exam, tiada penulisan tentang isu semasa dilakukan melainkan beberapa post yang simple. Dan dalam tempoh tersebut sebenarnya sangat banyak perkara yang berlaku dan untuk post ini saya tertarik untuk mengulas isu antarabangsa yang tidak lagi berkesudahan tentang rundingan damai Palestin dan Israel tatkala Mahmoud Abbas masih lagi berusaha mendapatkan sokongan kuasa-kuasa besar dunia.

Dan yang terbaru beliau bertemu dengan presiden Perancis Nicolas Sarkozy dalam usaha untuk menekan Israel supaya menghentikan pembinaan penempatan di Tebing Barat dan Sarkozy pun dengan tegasnya menyokong Palestin dan mengecam Israel atas tindakan tersebut. Yang kita semua yakin itu hanyalah kenyataan yang berpura-pura oleh presiden sebuah negara yang telah menghalang pemakaian niqab oleh masyarakat muslim di sana.

Kemudian pada 8 Oktober 2010 pihak Palestin dan Negara Arab member tempoh sebulan kepada Amerika Syarikat supaya memujuk Israel menghentikan pembinaan penempatan tersebut dengan ancaman mereka akan menghentikan rundingan damai sekiranya tuntutan ini tidak dipenuhi. Satu kata dua yang berani dan itulah yang memang sepatutnya dilakukan.

Kemudian beberapa hari selepas itu (11 Oktober) Perdana Menteri Israel Binyamin Netanyahu ingin bermain tarik tali dengan membuat tawaran yang cukup bodoh iaitu pembekuan pembinaan penempatan boleh dilakukan dengan syarat Palestin mengiktiraf Israel sebagai sebuah Negara Yahudi yang pantas memdapat respon negatif daripada pemimpin Palestinian Liberation Organisation (PLO) dan kenyataan daripada jurucakap Mahmoud Abbas sendiri.

Begitulah sedikit sebanyak update tentang isu rundingan damai Palestin-Israel. Wallahua’lam.

p/s: Alhamdulillah hari ini berjaya jua menyelesaikan dua paper terakhir end-block examination dengan segala keupayaan dan kemampuan sel-sel otak yang telah berminggu-minggu bekerja keras mengingat nota-nota yang berkilo-kilo beratnya. Segala puji bagi Allah yang telah memberikan kekuatan kepada diri ini untuk mengharungi hari-hari tersebut. Tamat akhirnya…

Mungkin kerana ini exam final yang pertama, kecuakan itu sangatlah ketara dan tidak ingin rasanya untuk ditanggung lagi selepas ini. Diharapkan kecuakan yang ditanggung untuk end-block exam kali ini tidak berulang lagi kerana satu tahun ada 4 end-block examination yang kalau setiap satunya membawa tahap kecuakan yang sebegini, maka alangkah tak best nya hidup kat kuantan ni

0 comments: