Saturday, October 9, 2010

IKOD '10: Antara Wacana Perdana, Ustaz Azhar Idrus Dan End-Block Exam




Assalamualaikum WBT

Hujung minggu ini 8-10 Oktober 2010 diadakan di bumi IIUM Kuantan ini program yang paling grand sepanjang tahun ini ataupun mungkin dalam sejarah kampus iaitu Hari Terbuka UIAM Kuantan ataupun dalam englishnya dipanggil IIUM Kuantan Open Day (IKOD 2010).

Terdapat banyak aktiviti yang dilangsungkan antaranya Wacana Perdana, stall dan bazaar, konsert, kuliah perdana, suara siswa (dibatalkan akhirnya) dan pelbagai pertandingan dan pameran yang dianjurkan oleh UIAM sendiri,badan-badan kerajaan dan agensi swasta.

Tiada apa-apa yang menyedihkan bagi program ini melainkannya diadakan betul-betul sebelum bermulanya end block examination bagi medic 1st year yang akan bermula pada 11 Oktober. Menyebabkan setiap kali rasa nak berkunjung ke IKOD 10 ini menyebabkan ketidaktenangan dan kecuakan yang melampau.



Namun demikian keadaan tersebut tidaklah menghalang diri ini untuk hadir ke acara paling menarik dan menggemparkan bila mana diadakan satu wacana perdana dengan tajuk yang cukup menarik dan ahli panel yang cukup hebat (rujuk gambar).

Sebagaimana dijangka ribuan pengunjung dari dalam UIAM sendiri mahupun dari luar yang memenuhi perkarangan Kuliyyah of Medicine (KOM). Dan yang lebih menyeronokkan bila mana forum ini telah lari terus daripada tajuk asal dan membincangkan isu-isu penting kepada mahasiswa dan masyarakat seperti isu AUKU, hak mahasiswa berpolitik, pilihanraya umum dan daftar pemilih, perpaduan Melayu, politik kampus, pendidikan seks, buang bayi dan sekolah harapan dan banyak lagi.

Keadaan yang panas juga disumbangkan oleh hadirin yang memberikan respon yang hangat terhadap lontaran pandangan yang diberikan oleh ahli panel dan penghargaan sepatutnya kita berikan kepada sdr Amin Idris yang memberikan pandangan yang sangat berani terhadap isu AUKU dan ISA7. Memang beliau seorang yang tidak berubah dengan idealisme nya sewaktu di UIAM dahulu walaupun sekarang sudah bergelar sebagai motivator terkenal yang pernah muncul di kaca tv dan radio serta menulis beberapa buah buku motivasi.

Dan agak menggelikan hati bila mana moderator yang pada akhirnya menyatakan bahawa forum ini lari daripada tajuk asal kerana mahasiswa ini perlu berfikir apa yang tersirat dan bukannya yang tersurat. Sebagaimana sewaktu lecture, pelajar bukannya perlu memikirkan apa yang tercatat pada power point itu, tetapi, perlu memikirkan apakah sebenarnya yang ada di sebalik power point tersebut.

Pada 10 Oktober pula insya Allah akan diadakan kuliah perdana selepas maghrib yang disampaikan oleh ustaz Azhar Idrus. Seorang pendakwah daripada Terengganu yang cukup famous dan dijangkakan sekali lagi kebanjiran manusia akan berlaku di dataran KOM.

Entahlah nak datang ataupun tak kerana terlalu dekat dengan exam. Tambahan pula dah selalu jumpa ustaz Azhar kat kampung. Tapi bila lagi nak tengok Ustaz Azhar kat UIAM Kuantan? Nak tau la jugak sama ada nadanya di university sama dengan nadanya di masjid. Kalau nadanya lain, hilanglah keistimewaan ustaz Azhar. Harapnya beliau dapat mengeluarkan ayat-ayat yang power walaupun berada di hadapan VVIP Kuantan nanti.

p/s: Strive for success in end block examination!!! Study+restu ibu bapa+tawakkal pada Allah=Berjaya.

Wallahua’lam

0 comments: