Sunday, September 26, 2010

Coretan Tanpa Tajuk




Assalamualaikum WBT

Menjelang exam final blok lebih kurang dua minggu lagi agak menggentarkan jiwa. Mungkin kerana ini exam final pertama setelah menjejakkan kaki sebagai student medic ke kampus kuantan. Walaupun sekadar memerlukan 'pass' sahaja (hanya ada result pass dan fail), namun nak mendapatkan pass bukanlah sesuatu yang mudah. Kalau sewaktu di sekolah menengah, rendah dan pusat asasi dulu, result pass ni kacang sangat kalau nak dapat. Waktu tu yang lebih dikejar ialah A. Sekarang barulah saya rasa menghargai erti pass itu. Kalau dulu nampak mudah je.

Namun waktu yang semakin dekat dengan exam juga menyebabkan kehidupan semakin hambar kerana waktu yang ada hanya disulami dengan lecture,assingment dan study di samping perkara asas bagi memenuhi keperluan hidup sebagai seorang manusia. Tiada lagi aktiviti meriah yang boleh dirancang dan dilaksanakan. Harapnya kehidupan setelah habis exam blok ini dan blok depan yang akan memunculkan diri dengan lebih meriah setelah menghabiskan 3 bulan yang pertama dengan menyesuaikan diri dan mencari identiti hidup di bumi kuantan ini.

Rasanya hidup di sini lebih mendekati realiti kehidupan sebenar. Sebab utamanya ialah jarak mahallah lebih kurang 2km dari kampus. Jarak yang jauh ini menyebabkan kita terpaksa merancang jadual hidup dengan memasukkan tempoh perjalanan bagi membolehkan sampai tepat waktu ke destinasi. Kalau dahulu di pusat asasi kalau kelas mula pukul 8.00 pagi, bangun 7.40pagi pun sempat lagi. Tempoh perjalanan ke kelas cuma 2 atau 3 minit. Dan kehidupan sekarang memerlukan kita menyiapkan diri untuk keluar pagi dan balik petang. Tidak seperti dulu yang kalau ada rehat 30 minit, pastinya 25 minit akan berakhir di atas katil dalam bilik. Itu belum dikira kalau ada urusan di waktu malam.

Tinggal di mahallah lebih mencabar dengan harga makanan di luar yang lebih mahal berbanding dalam kampus. Maka memasak sendiri adalah penyelesaian. Bila mana roomate2 dengan kreatifnya membawa alat-alat memasak (tak boleh cerita alat apa, nanti mahallah office tahu), maka bermulalah sesi menunjukkan bakat masing-masing. Walaupun masakan bujang, namun kuantitinya lebih banyak dan lebih jimat. Rasa2nya kalaulah keadaan ini berterusan 2,3 bulan lagi, sister pun mesti tabik spring kat kami.

Rasanya tu je kut. Tak naklah cerita banyak-banyak pasal diri sendiri. Elok kalau blok ini ditulis pasal nasihat dan pandangan yang baik berbanding dipenuhi cerita peribadi. Sekarang ni semua orang sibuk nak menceritakan perihal peribadi masing-masing terutama dalam facebook. Sampaikan benda-benda yang peribadi, gambar-gambar, aktiviti harian kecik dan besar, semuanya didedahkan pada orang lain. Keaiban sendiri didedahkan kepada umum. Sekarang bukan zaman orang lain mendedahkan keaiban kita, tetapi kita sendiri yang membukanya kepada semua orang. Maaf kalau ada yang terasa. Tiada niat menyakitkan hati. Tetapi renungan terutama kepada diri yang hina ini.

Moga-moga kehidupan selepas ini lebih baik. Apa-apapun kejar 'pass' dulu. Doakan mudah-mudahan berjaya. Kepada kawan-kawan buat yang terbaik ye...wallahua'lam.

0 comments: