Tuesday, September 14, 2010

Kejayaan Referendum Turki: Satu Simpulan Sekular Terungkai


Assalamualaikum W.B.T

Setiap kali melayari internet, saya sebenarnya tidak menjadikan website berita luar negara sebagai pilihan utama melainkan setelah boring menjenguk malaysiakini, facebook, harakahdaily, espnstar dan membaca blog-blog. Memang sangat jarang saya membuka Aljazeera, BBC, CNN, Islamonline dsb. Melainkan ketika waktu isu serangan tentera Israel terhadapp kapal mavi marvara dan konvoi freedom flotilla.

Tetapi kali ini muncul satu perkara yang menarik yang membuatkan saya membuka internet pada waktu pagi hari raya ke-4 dan terus membuka Aljazeera, CNN dan BBC untuk melihat keputusan referendum rakyat Turki terhadap cadangan kerajaan Turki yang dipimpin oleh Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang mana perdana menterinya ialah Recep Tayyip Erdogan untuk melakukan 26 pindaan terhadap perlembagaan negara itu.

Dan keputusannya 58% rakyat Turki mengundi untuk menyokong berbanding 48% yang menentang. Peratus keluar mengundi pula sebanyak 77-78% (kemusykilan masih berlaku bagaimana peratus keluar mengundi di beberapa kerusi DUN di Terengganu pada PRU 2004 mencecah 97-98% dan ada kerusi parlimen di Kedah pada PRU 2008 menjangkau 99%).

Referendum ini merupakan sesuatu yang penting bagi Turki kerana pihak sekularis bimbang kedudukan mereka dan dasar sekular mereka di Turki masih goyah selepas ini. Saya tidak begitu pintar untuk menterjemahkan isi pindaan perlembagaan tersebut ke dalam bahasa melayu jadi saya hanya akan paste kan sahaja dalam blog ini.

*In all, the reform package includes 26 amendments to the 1982 constitution, many of them backed by the EU.
*Civilian courts will have the power to try military personnel for crimes against the state, while sacked military officers will have the right to appeal against their dismissal.
*Gender equality will be strengthened, and discrimination against children, the old and disabled banned.
*Workers will be allowed to join more than one union and the ban on politically motivated strikes will be removed.
*In parliament, elected lawmakers will be able to stay on if their party is disbanded by the court.- by CNN

* The amendments would limit the power of military courts, open up access to the legal system for more people and make it harder to disband political parties - a common occurrence in Turkey.
*The amendments would also allow the Constitutional Court for the first time to hear cases brought by private citizens.-by Aljazeera

*The amendments also grant civil servants the right to conclude collective agreements and go on strike, as well as lifting immunity from prosecution for the leaders of the bloody 1980 military takeover.
*Make the military more accountable to civilian courts and giving parliament - the 550-seat Gran National Assembly (Buyuk Millet Meclisi) - more power to appoint judges.-by BBC

Kejayaan ini pastinya merupakan satu perkembangan yang menarik oleh sebuah negara yang hampir 100 tahun dahulu merupakan khalifah yang terakhir bagi ummat Islam yang telah diruntuhkan dan kemudiannya telah disekularkan dengan begitu dahsyat oleh musuh-musuh Islam dan kebangkitan Islam di bumi ini berkali-kali disekat sebelum ini dengan rampasan kuasa oleh tentera, pengharaman kumpulan Islam dan pemenjaraan ke atas pemimpinnya.

Pasti ramai yang mengharapkan dengan kejayaan ini akan melemahkan kedudukan golongan sekular di turki yang bersarang di bahagian ketenteraan dan kehakiman. Walaubagaimanapun, terlalu awal untuk mengagak apakah yang akan berlaku selepas ini.

Tetapi apa yang pasti mereka cukup bimbang kerana dalam kempen menjelang pengundian baru-baru ini, mereka memberi ancaman kepada pengundi bahawa dengan mengundi ‘yes’ kepada pindaan ini bermaksud golongan moderat Islam akan menggugat legasi sekularism yang diasaskan oleh Mustafa Kemal Ataturk.

Mudah-mudahan kita mendapat kebaikan daripada tulisan ini. Wallahua’lam.

0 comments: