Wednesday, September 29, 2010

Apabila Semua Pihak Tidak Mengaku Perkauman




Assalamualaikum WBT

Isu perkauman adalah sesuatu yang sentiasa popular dan menarik minat banyak pihak. Negara kita pernah mengalami peristiwa hitam rusuhan kaum 13 Mei 1969. Selepas itu pelbagai usaha dilakukan bagi mengembalikan keharmonian kaum namun setelah lebih 40 tahun berlalunya peristiwa berdarah itu, luka perkauman itu masih lagi belum pulih.

Namun yang menjadi kemusykilannya ialah setiap pihak menyatakan mereka bukan memainkan sentimen perkauman tetapi pihak lainlah yang perkauman sebenarnya. UMNO tuduh DAP perkauman. DAP kata MIC perkauman. MIC pulak tunding jari pada PAS. PAS alih-alih bagitau PERKASA yang perkauman. PERKASA pulak mendakwa NGO Cina yang perkauman, NGO Cina last sekali bagi balik label perkauman itu pada UMNO.

Begitu juga dengan media. Akhbar milik kerajaan kata media baru dan akhbar pembangkang yang sentiasa menyiarkan laporan berbau perkauman. Tetapi media baru dan akhbar pembangkang pulak bagitau yang perkauman sebenarnya media milik kerajaan. Last sekali timbul isu baru, siapa yang perkauman sebenarnya???

Bila timbul perkara ini, teringat pada cerita Budak Getah atau One Piece. Kerajaan Dunia kata nak memperjuangkan keadilan dan yang jahatnya sebenarnya lanun. Kerajaan Dunia bersungguh-sungguh nak dapat senjata pemusnah untuk menghapuskan lanun atas nama keadilan. Tapi lanun pulak bagitau yang jahat sebenarnya kerajaan dunia sebab nak bunuh lanun. Tiada takrif jelas apakah itu keadilan dan akhirnya maksud keadilan itu ditafsirkan oleh manusia sesuka hati.

Naruto pun sama. Dia bagitau nak memperjuangkan keamanan pada dunia ninja. Caranya ialah menghapuskan Kumpulan Akatsuki yang sekarang ini yang jadi kepalanya ialah Uchiha Madara. Akatsuki pula nak mengamankan dunia dengan keganasan. Diorang sekarang tengah kumpul jinchuriki untuk buat jutsu yang hebat. Last sekali cara nak mencapai keamanan menjadi tafsiran mereka sesuka hati. Naruto kata dia betul. Akatsuki pun kata dia betul.

Sebenarnya konflik sebegini tidak boleh diselesaikan melalui ukuran akal manusia. Kerana mereka sentiasa menyatakan yang mereka itu betul. Perkara ini hanya boleh diselesaikan oleh ukuran yang diberikan oleh Allah yang mana agamaNya ialah Islam. Dengan merujuk kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Keadilan itu ialah keadilan yang telah ditetapkan oleh Islam. Keamanan itu akan terjadi bilamana Islam itu memerintah dan syariat Islam dilaksanakan.

Bukankah Allah menyebut diciptakan manusia berbilang bangsa dan berpuak-puak untuk berkenalan. Dan yang paling mulia ialah orang yang bertaqwa. Tanpa mengira sama ada mereka berbangsa apa. Dalam sejarah Islam, kepimpinan tidak hanya dipegang oleh bangsa Arab. Bahkan pernah yang menjadi khalifah itu datang daripada keturunan hamba. Antara sebab jatuhnya khilafah uthmaniyyah ialah kerana ditiupkan sentimen perkauman kepada orang Arab bahawa yang menjadi khalifah adalah berbangsa Turki.

Namun tidak ada salahnya untuk menyayangi bangsa sendiri. Dan tidak ada salahnya untuk menyayangi tanah air sendiri. Cumanya jangan diletakkan kedua-duanya itu di tempat yang pertama mengatasi Islam. Jangan dijadikan fahaman perkauman dan kebangsaan itu sebagai ‘aqidah. Hendaklah kita meletakkan Islam itu berada di tempat yang pertama dan tidak ada lagi yang lebih tinggi berbanding Islam. Wallahua’lam.

0 comments: