Monday, September 27, 2010

Rundingan Palestin-Israel: Kekalahan Pusingan Pertama




Assalamualaikum WBT

Kali ini bermula episod baru dalam proses rundingan Palestin dan Israel yang bertujuan untuk mewujudkan kedua-dua negara yang merdeka dan berdaulat. Rundingan terakhir sebelum ini menemui jalan buntu apabila berlakunya serangan Israel ke bumi Gaza pada Disember 2008 yang bertujuan untuk menghancurkan gerakan Islam Hamas tetapi akhirnya yang menjadi korban seramai 1000 orang merupakan majoritinya orang awam. Tentera Israel pula kira-kira 100 orang yang mampus.

Tiadalah saya yang hina dina yang tinggal jauh dari tempat suci ketiga dalam Islam untuk memberikan komentar berkaitan dengan isu ini sedangkan tiada apapun yang saya lakukan melainkan mengirimkan doa dan sumbangan hanya beberapa ringgit setiap kali program mengumpulkan sumbangan kepada perjuangan Palestin tetapi tiadalah juga hati ini tertahan amarahnya bila mana melihatkan permulaan buruk kepada rundingan ini yang pada akhirnya kemungkinan besar berakhir dengan kegagalan.

Permulaan buruk itu ialah gagalnya pihak-pihak yang mengusahakan rundingan tersebut yang ditaja oleh the Quartet (USA, EU, UN dan Russia) untuk mendesak Israel meneruskan pembekuan 10 bulan yang bermula pada November 2009 terhadap pembinaan penempatan di Tebing Barat. Melanjutkan tempoh pembekuan merupakan syarat utama yang ditetapkan kepada Israel sekiranya ingin melihat rundingan damai ini diteruskan. Namun nampaknya mereka tidak peduli.



Pembekuan pembinaan tersebut telah tamat pada semalam (ahad) yang telah disambut dengan meriahnya oleh 2000 orang Yahudi yang berkumpul dan mengirakan detik 10 saat sebelum tibanya waktu tersebut seolah-olah menyambut hari kemerdekaan atau tahun baru (lihat gambar). Dan laungan "The freeze is over" bergema pada sambutan tersebut. Menandakan kegembiraan terhadap tamatnya tempoh pembekuan.

Menambahkan kemarahan ialah dengan selambanya Benyamin Netanyahu menyatakan walaupun pembekuan tersebut tidak dilanjutkan. beliau mengharapkan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas tidak meninggalkan meja rundingan. Netanyahu dipetik berkata "I call on president Abbas to continue with the good and honest talks we have just embarked upon, in an attempt to reach a historic peace agreement between our two peoples."

Sekarang semua pihak pasti menumpukan perhatian kepada Mahmoud Abbas sama ada meneruskan rundingan ataupun tidak. Al-Jazeera sebelum ini melaporkan “Mahmoud Abbas, the president of the Palestinian Authority, has said that Israel must choose between "peace and the continuation of illegal settlements" in the occupied territories if it wants international talks to succeed”

Dan sekarang Israel telah memilih untuk meneruskan pembinaan penempatan haram tersebut. Bermakna pihak Palestin telah tewas buat kali pertama dalam rundingan ini. Dan sekiranya Abbas memilih untuk meneruskan rundingan, bermakna beliau menempah kekalahan kedua. Kekalahan kedua pastinya akan membuka jalan kepada berpuluh-puluh kekalahan lagi kerana kekalahan kedua ini akan menunjukkan bahawa rendahnya maruah perjuangan membebaskan Palestin.

Dan akhirnya dia akan meneruskan “ketololan dan kebodohan sejarah” kerana sejak awal lagi mengharapkan belas ihsan kuasa-kuasa besar dunia untuk berdamai dengan Israel yang sebelum ini telah banyak kali mengkhianati bukan sahaja perjanjian dengan Palestin bahkan telah berkali-kali mengingkari ketetapan yang telah diputuskan oleh PBB.

Yahudi tidak pernah kenal bahasa perdamaian dan undang-undang. Mereka hanya boleh diajar dengan bahasa jihad dan mati syahid. Apa-apapun, kita tunggu apa yang akan berlaku dalam siri rundingan ini. Wallahua’lam

0 comments: