Friday, September 10, 2010

Pilu Mengingatimu (Versi Hari Raya)


Alhamdulillah Allah memberi kekuatan untuk mengupdate blog untuk pertama kalinya dalam masa beberapa bulan. Entah mengapa pada hari raya pertama ini terasa ingin mengupdate blog. Tidak banyak perkara yang ingin dikongsikan sebenarnya. Cumanya mengharapkan tarbiyyah yang dilalui sepanjang madrasah Ramadhan yang hari ini merupakan hari konvokesyennya menjadi kekuatan untuk melalui 11 bulan yang mendatang sebelum datang kembali bulan Ramadhan yang seterusnya (moga-moga Allah memanjangkan umur)

Rutin kebiasaan apabila balik ke rumah ialah membelek buku-buku dalam almari. Setiap kali membelek buku, pasti ada buku yang menarik minat untuk dibaca (walaupun kebiasannya hanya baca sebahagian sahaja sebab setiap kali ada sahaja buku baru yang rasa nak baca). Kali ini terserempak dengan dua buku kecil yang bertajuk Al-Marhum Dato’ Haji Fadzil Mohd Nor Dalam Kenangan dan Fadzil Noor Dalam Kenangan Pilu Mengingatimu.

Kedua-duanya mengumpulkan tulisan-tulisan oleh orang-orang yang rapat dengan Al-Marhum yang merupakan bekas Presiden PAS dan Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia. Antara yang dinukilkan ialah Al-Marhum seorang yang mesra dengan semua orang sehinggakan terlalu ramai yang menyatakan ‘saya rapat dengan Ustaz Fadzil’. Beliau juga bukanlah pemimpin politik yang hipokrit yang berpura-pura mengenali dan meingati semua orang yang dijumpainya. Kalau beliau tidak mengenali atau lupa siapa orang itu, beliau akan bertanya ‘apa nama dah’. Beliau juga seorang yang lemah lembut dan tidak marah apabila dikritik.

Pemergiannya diziarahi oleh ratusan ribu orang dan dianggarkan mencecah suku juta orang sehinggakan ada yang terpaksa berjalan berbelas-belas kilometer akibat kesesakan lalu lintas. TG Dato’ Nik Abdul Aziz menyatakan “Kita biasa menghadapi kematian pemimpin besar dan kecil di dalam PAS, tapi saya tidak pernah menyaksikan kehadiran menusia yang begini ramai untuk menziarahi Almarhum Ustaz Fadzil Noor”.

Dan pada malam sebelum pengkebumian Al-Marhum, TG Dato’ Seri Abdul Hadi Awang menyatakan “Al-marhum Ustaz Fadzil telah membuktikan kepada kita bahawa beliau telah mengakhiri hayatnya dalam perjuangan Islam. Nasib kita belum tentu lagi.” Renung-renungkanlah…Selamat Hari Raya. Jangan lupa puasa enam

1 comments:

k u f a i z on September 10, 2010 at 9:54 PM said...

taqim~ :D

ustaz fadzil noor akan selalu dikenang dan namanya akan terus disebut2 walaupun beliau telah meninggalkan perjuangan kepada kita. beliau selaku qudwah dlm pimpinan PAS tidak akan dilupakan sesekali